Pírko s textem
Japonská zahrada
„Zakalená voda se vyčistí, pokud je v klidu.“
Lao-ć

Což takhle dát si „STOPku“?

Tuto situaci znáte asi všichni. Někdo Vás „vytočí“, cítíte se pod tlakem nebo jen máte obavy z nějakého setkání či jednání. Zkrátka a dobře, začnete podléhat stresu. A pokaždé si kladete otázku, co udělat, abyste všechno úspěšně zvládli.

Řešení je zdánlivě jednoduché – dejte si „STOPku“. Asi si teď říkáte: „Co to je, jakou „stopku“?“. Hned Vám to vysvětlím. Jedná se o velmi účinný koučovací nástroj vycházející z tzv. Vnitřní hry (Inner Game). Jeho princip je opravdu jednoduchý.

Pokud se dostanete do stresové situace, „zastavte se“. Prostě nedělejte nic! Zřejmě teď přemýšlíte, zda to mohu myslet vážně. Ano, myslím to vážně! „Zastavte se“ a zaměřte svou pozornost na svůj dech. Vnímejte jednotlivé nádechy a výdechy. Cítíte ten rozdíl?
A nyní si popište situaci, která ve Vás vyvolala stres. Zamyslete se nad tím, co je pro Vás na dané situaci nejobtížnější, co ve Vás vyvolává stres a z jakého důvodu.
Potom si uvědomte, jaké máte možnosti dalšího postupu a řešení dané situace. Nyní, když víte, co potřebujete a co pro to můžete udělat, se v klidu rozhodněte, jak budete postupovat.

Jistě mně namítnete, že tento postup vyžaduje určitý čas a Vy mnohdy potřebujete jednat rychle. I v takových situacích lze „STOPku“ úspěšně použít. Základem celého postupu je první krok – zklidnění. Pokud zklidníte své emoce, jste schopni se účinněji rozhodovat a jednat. „Vidíte“ situaci takovou, jaká opravdu je. A na to Vám stačí skutečně jen pár minut.

Možná byste mně řekli: „Jak mohu vnímat svůj dech, když se mě „honí“ hlavou tolik různých myšlenek a cítím silné emoce?“. Rozumím Vám. Také jsem si kladla tuto otázku. Dokázat zklidnit své emoce a svůj dech je dovednost, kterou se lze naučit. Zkuste to a uvidíte, jak se budete cítit lépe. Mně k jejímu zvládnutí kromě koučování pomohla i znalost principů nenásilné komunikace a cvičení taiji. Ale, o tom až někdy příště.

Osobně považuji používání „STOPky“ za jeden z kroků na cestě k dosažení vnitřní stability. Lze jí úspěšně využít prakticky kdykoliv, v osobním i pracovním životě.

Takže, až se příště budete cítit ve stresu, „zastavte se“ a dejte si „STOPku“!